CRM software. In feite onmisbaar voor elke onderneming die iets met sales doet. Net als content marketing
Een goede CRM maakt het werk niet enkel effectiever en efficiënter, maar ook leuker en gemakkelijker. In een handomdraai kijken welke nieuwe prospects en tasks er zijn, inzicht in waar je sales collega’s mee bezig zijn – en het eenvoudiger vieren van successen.
Er zitten vele voordelen aan sterke CRM software. Maar hoe kies je de beste uit? Inmiddels zijn er zo veel aanbieders op de markt, dat dat een lastige vraag kan zijn voor jouw onderneming. In dit artikel zetten we er een aantal op een rij.
Salesforce CRM
Een van de grote voordelen van Salesforce is het enorme web van applicaties, aka de Marketingcloud. Deze stelt je in staat om het CRM niet enkel in te zetten als saleslog, maar om het CRM door je complete proces(sen) te laten lopen. Er zijn enorm veel mogelijkheden voor bijvoorbeeld marketing automation. Een nieuwe prospect komt op de lijst, ontvangt een knappe mail, komt bij een cloudpage aan (ook via Salesforce) waar hij of zij een demo aanvraagt, etc., etc.. Salesforce biedt een plethora aan opties, waaronder project management software.
De potentie van Salesforce als mogelijk kandidaat voor jouw CRM is dus zeker aanwezig! Laten we echter nog een andere optie onder de loep nemen, voordat je te vroeg juicht.
Een gratis CRM?
Inmiddels zijn er vele aanbieders van CRM software op de markt. Wellicht heb je zelf ook al rondgezocht, en ben je tot de conclusie gekomen dat er zelfs aanbieders van gratis CRM software zijn. Maar ja, hoe goed is die software, en hoe verhoudt het zich tot de eerder besproken betaalde opties, zoals Salesforce en Monday?
Je hebt als gratis CRM bijvoorbeeld Hubspot, dat is begonnen als marketing automation tool. Hubspot heeft prima reporting, knappe dashboards en is makkelijk in gebruik. Maar: in principe is een gratis CRM te mooi om waard te zijn. Nogmaals is een CRM pas echt effectief met alle integraties en koppelingen. Bij gratis software loop je tegen beperkingen aan – en dat is natuurlijk wel het laatste dat je wil wanneer je jouw organisatie wil laten groeien.
Een laatste tip: bijna alle CRM hebben een proefperiode. Je kan dus de tenen in het water steken om de temperatuur te checken. Als kleine toevoeging daarop: onthoud wel dat een CRM pas echt lekker werkt als het volledig geïntegreerd is in jouw business processen. Probeer tijdens de proefperiode dus vooral te kijken naar zaken zoals interface, koppelingen, gebruiksgemak en dergelijke.