Als je een winkel wilt beginnen, heb je twee opties. Je kunt een fysieke winkel openen, of een online winkel. Steeds meer ondernemers kiezen voor de tweede optie! Er zitten namelijk verschillende voordelen aan een webshop ten opzichte van een fysieke winkel. Welke dat zijn? We leggen je er graag meer over uit in deze blog.
Je hoeft minder kosten te maken
Een belangrijke reden om te kiezen voor een webshop in plaats van een fysieke winkel is het financiële plaatje. Over het algemeen hoef je namelijk minder kosten te maken met een online winkel. Je hoeft immers geen pand te huren, geen of weinig personeel aan te nemen en minder apparaten aan te schaffen. Natuurlijk is er alsnog een investering die je moet doen, bijvoorbeeld betreffende de producten die je wilt verkopen. Ook heb je een online platform nodig om de producten op aan te bieden. Denk aan een Shopify website, waarop je eenvoudig je producten kunt verkopen. Ook een Magento 2 webshop is een geliefde optie, waarbij je kiest voor een handig systeem om je webshop mee op poten te zetten. In vergelijking met een fysieke winkel is het kostenplaatje hierbij een stuk lager.
Je kunt snel beginnen
Je kunt je webshop bij wijze van spreken in een paar uur tijd hebben geopend. Het is immers zo dat je niet eerst op zoek hoeft te gaan naar een winkelpand, waar anders vaak veel tijd in gaat zitten. Ook kun je op die manier eerst klein beginnen, om bijvoorbeeld te testen welke producten je het best kunt verkopen. In een fysieke winkel is dat wel een ander verhaal: je gaat niet van start met een winkel die maar half is gevuld. Dit houdt tevens in dat je het tempo kunt versnellen, aangezien je met relatief weinig moeite van start kunt gaan. Daar doe je je voordeel mee!
Je bent altijd open
Fysieke winkelpanden zijn gebonden aan bepaalde openingstijden, die bijvoorbeeld worden vastgelegd door de gemeente. Zo kun je vaak maar eens per week in de avonduren open zijn. Met een webshop ligt dat helemaal anders: je bent altijd open! Als je klanten ’s nachts of in de vroege ochtend iets bij jou willen bestellen, is dat gewoon een mogelijkheid. Dit kan eraan bijdragen dat je winkel beter loopt.
Je kunt statistieken over je klanten verzamelen
In een fysieke winkel is het moeilijk om informatie te achterhalen over je klanten. Je kent ze immers niet altijd bij naam, weet niet precies de leeftijd en kunt ze verder eigenlijk niet bereiken als ze niet in je winkel aanwezig zijn. Met een webshop en de zogenoemde cookies kun je hier meer over te weten komen en kun je je klanten middels online advertenties opnieuw bereiken! Ook dit kan eraan bijdragen dat je bedrijf groeit, aangezien je klanten sneller terugkomen.