Afgelopen jaar heb ik na jarenlang eigen auto’s te hebben gehad de mogelijkheid gekregen een auto te leasen. De keuze is zonder al te lang wikken en wegen de (destijds) nieuwe Tesla Model 3 geworden.
In dit artikel beschrijf ik de voor- en nadelen van het leasen van deze (volledig elektrische) wagen.
De hele gunstige 4% bijtelling bij een elektrische auto
Bijna iedereen is afgelopen jaar op de hoogte geweest van alle records die Tesla heeft verbroken. Momenteel is Tesla de meest waardevolle autofabrikant ter wereld. Iets waar de model 3 onwijs aan heeft bijgedragen. Het leuke aan dit alles is dat Nederland hier een leuke rol aan heeft bijgedragen. Nederland staat namelijk in de top 3 landen in Europa waar de meeste Tesla’s zijn verkocht.
Een reden die daar onwijs aan heeft bijgedragen is de hele gunstige bijtelling die men kreeg tot eind 2019 op elektrische wagens. De regeling was namelijk als volgt. Wanneer je een volledig elektrische wagen (zakelijk) via een lease contract hebt afgesloten, betaal je slechts 4% bijtelling. Dit geldt voor alle elektrische wagens. Deze 4% bijtelling geldt voor de eerste €50.000,-. Het leuke hieraan is, de model 3 kost ‘slechts’ €47.000. Dit betekent op jaarbasis dus een bijtelling van €2000,-.
Besparen met een elektrische auto
Wanneer je dit vergelijkt met een benzine of dieselwagen voor €47.000,- snap je al snel waarom zoveel mensen voor een elektrische wagen hebben gekozen. Voor de niet elektrische wagens betaal je namelijk 22% bijtelling. Dit is bij dezelfde auto van €47.000,- ineens €10.340,-. Dit is meer dan 5x zoveel geld. Zonder dat deze auto meer waard is.
Momenteel is deze bijtelling overigens aangepast. De bijtellingsregeling ziet er nu als volgt uit. ‘Voor elektrische wagens geldt tot €45.000 een bijtelling van 8%. Boven de €45.000 betaal je 22% bijtelling. Dit is helaas al flink wat duurder dan de regeling tot 2019. Echter wanneer je even op het internet zoekt zul je nog veel bedrijven vinden die de elektrische wagens in 2019 slim hebben ingekocht en je nu nog het voordeel kunnen bieden van deze 4% bijtellingsregeling.
Comfort, uitstraling en snelheid
Doordat de elektrische wagens financieel een stuk aantrekkelijker zijn, is het dus ook mogelijk met een lage bijtelling een aantrekkelijke wagen te leasen. Dit is een van de redenen dat ik de Tesla heb gekozen. Maar buiten het financiële stuk is ook de auto zelf een goede keuze.
Qua design was het voor de meesten in het begin heel erg wennen. De voorkant is een stuk kleiner dat de voormalige Tesla Model S. Dit zorgde ervoor dat het leek alsof de auto een ingedeukte voorkant had. Maar hoe meer Tesla’s op de weg (en uiteraard het eigen bezit) zorgt ervoor dat dit steeds meer begint te wennen en zelfs mooi begint te worden. Wanneer je naar het interieur kijkt van de Tesla wordt je erg gelukkig. Met maar liefst een scherm van 15 inch onderscheidt Tesla zich van de rest. Dit scherm went heel snel en hierna wil je niks anders. Wel moet je wennen aan het feit dat je écht alles met het scherm doet zoals je zijspiegels, ruitenwissens, stoelverwarming, airco en zelfs je dashboardkastje doe je open met je scherm. Dit is super overzichtelijk, echter levert het in het begin vrij veel zoekwerk op. Dit is iets wat ik nog steeds niet allemaal heb ontdekt.
De snelheid van de wagen is iets wat voor velen een belangrijke factor is voor het kiezen van de Tesla. Hieronder een aantal cijfers over de Tesla snelheden:
Tesla Model 3 kenmerken
- In 5,6 seconden naar de 100km/u wanneer de modus van de Tesla op standaard is ingesteld (hierover later meer)
- Een topsnelheid van 225 op de modus standaard
- Vermogen van 204pk
- Achterwiel aangedreven
Dit zijn op zichzelf allemaal statistieken waar veel mensen blij van worden. Echter kan het voor sommige nog wel wat extremer. Voor deze mensen is de snelle versie op de markt gekomen. Deze snellere model 3 gaat in slechts 3,5 seconden naar de 100 en behaald topsnelheden van 265 km/u.
Laden, laden en nog eens laden
Dit artikel heeft tot nu toe alleen nog maar goede dingen benoemd van het leasen van een elektrische wagen en met name de Tesla. Uiteraard zijn er ook nadelen aan het leasen van de elektrische wagens.
Tesla Model 3 actieradius
Het bereik van de accu van de Tesla Model 3 standard range (de versie die ik heb) is bij een volle accu 400km. Nu maak ik regelmatige weken waarin ik +/- 1000km rij. Dit betekent dat ik de auto dus moet opladen. Nu kun je tegenwoordig op veel plekken je auto opladen, alleen dit duurt redelijk lang. De standaard laadpaal die je ongetwijfeld bij jou in de buurt hebt, laad met 75 km/u op. Dit betekent dat een accu met daarop nog 1km via deze laadpaal meer dan 4 uur nodig heeft om op te laden. Vergelijk dit maar een met het tanken van een benzine auto.
Gelukkig komen hier steeds meer oplossingen voor. Zo heeft Tesla de superchargers (veelal te zien bij Van der Valk hotels). Deze superchargers laden je auto met gemiddeld 650 km/u op. Met deze oplaadkanonnen ben je dus met 30 minuten bijna vol. Nog steeds veel langer dan het voltanken van je benzine of diesel, maar drink een kop koffie bij de Van der Valk en je kunt er weer tegenaan.
Is de Tesla Model 3 iets voor jou? Of kijk je momenteel naar een van de andere vele elektrische auto’s die je tegenwoordig kunt leasen? Wij zijn benieuwd! Check ook ons artikel over youngtimer leasen en laat ons in de comments weten hoe jij tegen elektrische wagens kijkt.