Veel bedrijven houden momenteel logischerwijs de hand op de knip, afwachtend wat corona doet. Dat maakt telefonische acquisitie tijdens corona lastiger – maar niet onmogelijk! Met de volgende tips kunt u klanten tot verkoop bewegen tijdens de huidige crisis.
Maak telefonische koude acquisitie tijdens corona snel warm
Veel mensen werken momenteel thuis, en zijn dus veel alleen. Dit is voor veel werknemers een nadeel, maar het maakt ook dat elk persoonlijk contact gewaardeerd wordt. Zorg er daarom voor dat een poging tot acquisitie een positief gesprek wordt. Investeer meer tijd in gesprekken en de voorbereiding ervan. Laat het verkoopaspect minder de boventoon voeren.
Benoem bijvoorbeeld de nieuwe werkelijkheid en stel geïnteresseerde vragen in de persoonlijke en werksituatie van de ander. Jullie hebben namelijk op dit gebied al veel gemeen, en dat schept een band. In telefonische acquisitie tijdens corona gaat hierdoor meer tijd zitten. Maak dit punt zeker duidelijk bij leidinggevenden, zodat u er niet persoonlijk op afgerekend wordt. Maak per klant een aangepast plan die u van tevoren uitwerkt en eventueel intern bespreekt.
Wellicht hebben uw leidinggevende en collega’s meer kennis van het bedrijf of de persoon die u wilt benaderen, waardoor u met deze kennis uw voordeel kunt doen. Door in te zetten op ‘small talk’ en een persoonlijke benadering wordt het voor de andere partij lastiger om ‘nee’ te zeggen, zeker als het aanbod klopt bij wat zij nodig hebben. Daarover hieronder meer.
Make an offer they can’t refuse
Heeft u een training gehad in acquisitie, dan is daar vast het voorbeeld voorbij gekomen dat stelt dat een goede verkoper ijs kan verkopen aan een Inuit, of zand in de woestijn. Denk hieraan wanneer u telefonische acquisitie doet tijdens corona. Ook al hebben de meeste bedrijven te maken met verliezen of ten minste een lagere winst, u kunt er alsnog voor zorgen dat u ze een oplossing kunt bieden voor de problemen waar ze mee kampen. Weet dat de meeste bedrijven momenteel op zoek zijn naar manieren om de financiële schade zo veel mogelijk te beperken.
Ze zijn waarschijnlijk niet geïnteresseerd in het doen van investeringen op de lange termijn. Maar des te meer in uitgaven die op de korte termijn interessant kunnen zijn omdat ze zich snel terugverdienen.
Denk dus in termen als ‘besparingen’ en ‘snel terugverdienen’ en pas daar uw productaanbod op aan. Probeer in uw aanpak ook zo persoonlijk mogelijk te zijn en laat zien dat u mee wilt denken in oplossingen voor hun bedrijf. Op deze manier zal de benaderde partij veel sneller geneigd zijn om met u in zee te gaan; u doet immers een aanbod om te helpen, niet om er alleen zelf beter van te worden!