Let op deze valkuilen als je een ondernemingsplan schrijft

Een ondernemingsplan of bedrijfsplan omvat jouw realistische toekomstplannen voor je bedrijf. Als startende ondernemer heb je een solide ondernemingsplan nodig, onder andere om investeerders te overtuigen dat jouw onderneming financiering waard is. Maar ook voor jezelf heeft het nut. Zo kun je namelijk in één oogopslag zien waar je kansen en mogelijke obstakels liggen. Iets waar je als startende ondernemer vaak net iets te kort bij stilstaat. Er zijn echter een aantal valkuilen in een ondernemingsplan schrijven. Hieronder lees je welke dat zijn, zodat je ze kunt vermijden.

 

Te weinig aangetoonde kennis van jouw markt

Laat zien dat je weet waar je het over hebt. Een van de grootste valkuilen in een ondernemingsplan schrijven is dan ook een te summiere presentatie van de kennis van de markt en het onderscheidende vermogen van de onderneming. Zorg er dus voor dat je een uitgebreide marktanalyse in je ondernemingsplan opneemt. Denk hierbij aan een SWOT-analyse, marketingmix of een marktonderzoek. Leg uit waarom jouw onderneming een unieke toevoeging is in jouw branche, en waarom jouw onderneming een grote kans van slagen heeft.

 

Te rooskleurig

Pas op met het doen van beloften. Het zijn onzekere tijden, dus je kunt nooit een goede inschatting maken van hoe jouw onderneming het gaat doen de komende jaren. Ben je te specifiek en te optimistisch in je verwachtingen, dan kan dit overkomen als roekeloos of onprofessioneel. Zeker op potentiële investeerders die al jaren in jouw markt actief zijn.

 

Geen vooruitziende blik

Je moet kunnen anticiperen op mogelijke obstakels, tegenslagen en knelpunten. Vermeld hoe je verwacht hiermee om te kunnen gaan. Laat ook een vooruitziende blik zien wat betreft mogelijke ontwikkelingen in jouw branche, en hoe deze invloed kunnen hebben op jouw verdienmodel. Houd in je begroting genoeg ruimte voor onvoorziene kosten en overschrijding van je budget. Ondernemen is nu eenmaal doorspekt van onzekerheid, en financiële tegenslagen horen erbij.

 

Geen gebruik gemaakt van externe expertise

Zeker wanneer je een ondernemingsplan schrijft om investeerders aan te trekken, heb je eigenlijk altijd externe hulp nodig. Iemand met veel ervaring op dit gebied kan het ondernemingsplan naar een hoger niveau tillen. Immers weet een ervaren expert als geen ander wat een potentiële investeerder kan overhalen om met jouw bedrijf in zee te gaan.

Robert
Robert
Marketeer, e-commerce specialist en spreker. Robert let scherp op trends en ontwikkelingen in ondernemersland en schrijft er hier over, op Businesstrend.nl.

Meer van deze auteur

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerd

Nieuwste

Verschillen tussen particuliere en zakelijke tankpassen

Ben jij ook klaar met het bijhouden van alle tankbonnetjes voor de administratie? Iedere keer dat je met de zakelijke auto gaat tanken, moet...

Tips voor beginnende kunstenaars

Het wordt weer zomer, en dat kan maar één ding betekenen: de grote fantasy markten en events komen er weer aan. Voor veel kunstenaars...

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering uitbreiden: 6 opties op een rijtje

Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering bescherm jij je bedrijf tegen schade die je tijdens het werk bij klanten veroorzaakt. Helaas is het niet zo dat je...

Op de hoogte blijven van het laatste business nieuws?

Ontvang elke maand onze nieuwsbrief met de nieuwste artikelen - en exclusieve tips.