Duurzaamheid en MVO: twee onderwerpen die met de dag belangrijker worden. Dat geldt inmiddels voor elke onderneming, niet enkel meer voor industriële giganten zoals Tata Steel. Als onderneming wil je maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat is goed voor de toekomst, maar kan ook zeer goed zijn voor de winstgevendheid van je onderneming. Denk aan goodwill, maar ook de vormen van gratis PR die je mogelijkerwijs zou kunnen ontvangen omdat je doet wat goed is. En natuurlijk een stroom aan inspiratie voor je social content, zodat je op jouw beurt weer andere ondernemers kunt inspireren. Afijn, mooie dingen. Echter kun je zelf focussen op maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid – maar doen jouw leveranciers en contacten dat ook?
Groeiend belang bij een diversiteit aan partijen
Dit feit wordt alsmaar belangrijker in de markt, zeker in een ondernemend en progressief land als Nederland. De overweging om te investeren in mvo wordt alsmaar vaker als positief en noodzakelijk ervaren. Dat in tegenstelling tot enkele jaren geleden, waar het nog enigszins klonk als een tijdelijk iets. En dit natuurlijk vooral klonk als een grote kostenpost; eentje met lage ROI. Vaak heb ik ondernemers of beslissers horen zeggen: “Tof dat MVO, maar concurrent X doet het ook niet en haalt ook de grote klanten binnen”. Dit natuurlijk naast een plethora aan andere drogredenen. Aan het einde van de dag hebben de meeste ondernemers maar één reden om iets wel of niet te doen: omzet en solvabiliteit.
Duurzaamheid als sales factor
Gelukkig is dat nu anders. Menig onderneming, leverancier of klant ziet duurzaamheid en MVO als een belangrijke factor om wel of niet met een partij in zee te gaan. Ook in het jaarverslag is duurzaamheid daarom veelal een belangrijk punt om over uit te wijden. Stakeholders (intern en extern) zijn over het algemeen erg geïnteresseerd in pogingen tot verduurzaming. Dat is per slot van rekening de juiste weg om de toekomst in te gaan.
Hoe kun je zelf aan de slag?
Je vraagt je wellicht af hoe je nu zelf aan de slag kan om een goede inhaalslag te maken met MVO. Een van de eerder genoemde stappen in dit artikel is het uitkiezen van een leverancier die gaat voor duurzaamheid. Een van die leveranciers die ik zelf ken is Kruizinga, vooraanstaand in duurzaamheid. Van de resource management tot zowel lokaal en internationale logistiek: Kruizinga heeft voor bijna elke logistieke uitdaging de juiste materialen in huis. Klik hier voor meer informatie over Kruizinga, trendsetter op het gebied van circulariteit.
En nu jij! Welke stappen zet jij om als ondernemer maatschappelijk te ondernemen? Laat het ons weten in de comments – we zijn benieuwd naar jouw mening en proces.