Zo zet jij social media effectief in voor je bedrijf

De meeste Nederlanders zitten op social media. Hier geen gebruik van maken is dan ook een enorme gemiste kans voor elke business. Hoe kun je nu het beste social media voor je bedrijf inzetten? Hier onze top 4 tips!

 

Leer je publiek kennen

Als je je publiek en doelgroep niet helder voor ogen hebt, doe je in feite maar wat. Geen enkel bedrijf heeft succes geboekt met nattevingerwerk. Zorg er dus voor dat je precies weet wie je wilt bereiken en waar deze mensen actief zijn. Is je doelgroep erg jong, dan ligt Instagram veel meer voor de hand dan Twitter bijvoorbeeld. Richt je je op de zakelijke markt, dan is LinkedIn een waardevolle toevoeging. Gebruik op Instagram de juiste hashtags, zodat je posts automatisch in een bepaalde niche terechtkomen.

 

Investeer in goede content

Weet je van jezelf dat je geen ster bent in wervende teksten schrijven of mooie foto’s maken? Besteed dit dan uit. Er zijn zó veel bedrijven die social media voor hun bedrijf inzetten, dat jouw content van hoog niveau moet zijn om hier tussen te komen. Die goede content kan je natuurlijk ook op je website plaatsen. Dat is op z’n beurt weer goed voor SEO!

 

Vergroot je bereik

Als je Instagramprofiel maar een paar honderd volgers heeft, is je bereik waarschijnlijk te klein om financiële successen mee te boeken. Er zijn verschillende manieren om je publiek uit te breiden. Een makkelijke optie is het plaatsen van advertenties op bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Je kunt op Facebook hierbij zelf je doelgroep afbakenen op bijvoorbeeld locatie en leeftijd. Zo kun je heel gericht adverteren. Er is een tweede truc om organisch meer volgers te krijgen op Instagram. Dit doe je door de volgers van jouw concurrenten te gaan volgen, of mensen die tot jouw doelgroep behoren. Ervaring leert dat zo’n 25% van de mensen die jij volgt, jou terug volgen. Vervolgens kun je hen weer ontvolgen, zodat de ratio tussen jouw volgers en wie jij volgt gezond blijft.

 

Zorg voor voldoende interactie

Onderzoek heeft uitgewezen dat klanten interactie met een merk of bedrijf erg waarderen. En die waardering betaalt zich uit in meer aankopen. Wees daarom ten eerste gemakkelijk bereikbaar voor vragen van potentiële klanten. Hierbij kun je denken aan een Instagram story waarin je mensen de mogelijkheid geeft hun vragen te stellen via een Q&A. Dit werkt vooral in het voordeel van bedrijven die in de dienstverlenende hoek zitten. Zorg er ook voor dat je op al je kanalen aangeeft dat je openstaat voor vragen en opmerkingen via een PM of DM. Weet dat elk persoonlijk contact met je publiek kan leiden tot een verkoop. In je posts kun je daar rekening mee houden door een onderwerp te kiezen dat gerelateerd is aan het aanbod van jouw bedrijf.

Niels
Niels
Als succesvol e-commerce ondernemer, marketeer én salesbaas, deelt Niels maar al te graag zijn inzichten en interessante nieuwtjes.

Meer van deze auteur

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerd

Nieuwste

Verschillen tussen particuliere en zakelijke tankpassen

Ben jij ook klaar met het bijhouden van alle tankbonnetjes voor de administratie? Iedere keer dat je met de zakelijke auto gaat tanken, moet...

Tips voor beginnende kunstenaars

Het wordt weer zomer, en dat kan maar één ding betekenen: de grote fantasy markten en events komen er weer aan. Voor veel kunstenaars...

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering uitbreiden: 6 opties op een rijtje

Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering bescherm jij je bedrijf tegen schade die je tijdens het werk bij klanten veroorzaakt. Helaas is het niet zo dat je...

Op de hoogte blijven van het laatste business nieuws?

Ontvang elke maand onze nieuwsbrief met de nieuwste artikelen - en exclusieve tips.