WhatsApp is nu zo’n tien jaar oud, en wordt vooral door consumenten gebruikt. Ondertussen kent deze dienst al meer dan een miljard gebruikers wereldwijd. Sinds 2018 kunnen ook bedrijven gebruikmaken van WhatsApp. WhatsApp business verschilt in enkele opzichten van de versie voor consumenten, en kent een aantal interessante functies. Leer hier welke dat zijn en of WhatsApp voor bedrijven iets voor jou is.
WhatsApp voor bedrijven: zo werkt het
WhatsApp werkt voor de klant nagenoeg hetzelfde als de privé versie, maar de business-variant heeft enkele belangrijke onderscheidende functies.
De mogelijkheid om een bedrijfsprofiel aan te maken
In het bedrijfsprofiel kun je allerlei nuttige informatie over het bedrijf kwijt. Denk aan de openingstijden en contact- en adresgegevens, maar ook een beschrijving van het bedrijf en wat het aanbiedt.
Automatische antwoorden instellen
Een groot pluspunt van WhatsApp voor bedrijven is dat je gebruik kunt maken van verschillende bericht functies – dit is waarschijnlijk wat ervoor zorgt dat het iets voor jouw bedrijf kan zijn. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld automatische antwoorden instellen. Dit is niet alleen handig buiten openingstijden, maar ook wanneer je niet direct in staat bent op een klant te reageren. Zo kun je instellen dat de klant direct een antwoord krijgt wanneer je ze bedankt voor het in contact komen en ze vertelt dat er zo spoedig mogelijk iemand bij ze komt om te helpen.
Snelle antwoorden gebruiken
Als je WhatsApp voor bedrijven gebruikt, zal je dit waarschijnlijk doen om de rol van klantenservice te vervullen. In dat geval zal je merken dat je geregeld dezelfde vragen krijgt. WhatsApp voor bedrijven kan je hierbij een handje helpen door met ‘snelle antwoorden’ te komen. Dit zijn bepaalde sneltoetsen die je kunt instellen met standaard antwoorden, zodat je niet steeds dezelfde reacties hoeft te typen.
WhatsApp voor bedrijven iets voor jou? Zo maak je een account aan
Is WhatsApp voor bedrijven iets voor jouw bedrijf, dan is het makkelijk om gelijk te starten. Hierbij zijn enkele dingen handig om te weten. Onze tips:
- Gebruik WhatsApp met een uniek telefoonnummer. Dit kan een mobiel nummer zijn, maar ook een vast nummer. Enige vereiste is dat dit nummer nog niet voor een persoonlijk account wordt gebruikt. Het nummer dient te worden opgeslagen als een “+31”-nummer – dus niet “0031”. Anders kan WhatsApp je namelijk niet vinden.
- Zorg ervoor dat het nummer geverifieerd wordt. Hierdoor krijg je een vinkje te zien bij de bedrijfsnaam, en dat staat betrouwbaarder.
- Maak een duidelijk bedrijfsprofiel aan. Dit helpt de klant niet alleen, maar komt ook professioneler over.
- Je kunt net als bij de privé-versie van WhatsApp de bedrijfsversie ook op een desktop gebruiken via web.whatsapp.com. Handig als meerdere mensen op de klantenservice werken.