Heb je een prima website, maar zie je er toch nauwelijks bezoekers op verschijnen? Dan kan dat knap frustrerend zijn. Je hebt zelf misschien veel tijd besteed aan je site, en had gehoopt er veel mensen op te mogen ontvangen. Of je hebt het bouwen van je site uitbesteed aan professionals, en vraagt je nu af of zij hun werk wel goed gedaan hebben: een goede site trekt toch vanzelf bezoekers aan? Helaas is de realiteit anders, en is er naast een goede site wel meer nodig om bezoekers op je website te krijgen.
De website moet in orde zijn
Om te beginnen moet de website goed zijn. Echt goed. Dus niet alleen mooi, leuk en ‘hartstikke goed gemaakt’, maar technisch in orde, relevant en passend bij de eisen die tegenwoordig aan een website worden gesteld. Zelf een website maken, zeker als je deze professioneel wilt gaan gebruiken, is zelden voldoende. Gebruik je gedegen software dan kun je een heel eind komen, maar voor een site die echt commercieel aantrekkelijk is en grote groepen bezoekers moet gaan trekken en bedienen is meer nodig.
Kijk dus eerst eens kritisch naar je website, en vraag je af of deze in orde is. Heb je hem zelf gebouwd, en is dat ook alweer jaren geleden? Dan kan een flinke upgrade waarschijnlijk geen kwaad. Maar ook als je hem professioneel laat bouwen kan het misgaan, zeker als je alleen kiest voor het design ervan, en het vullen met tekst en afbeeldingen vervolgens zelf doet. Want die tekst, die kan een stuk belangrijker zijn dan je denkt. Zorg er ook voor dat je site goed functioneel is. Als je bezoekers eenmaal naar je site hebt weten te trekken, dan wil je niet dat ze na een paar seconde alweer vertrekken omdat ze er niet gemakkelijk kunnen vinden wat ze zochten.
Waar haal je de bezoekers vandaan?
De meeste bezoekers van websites komen tegenwoordig binnen via zoekmachines. Om goed gevonden te worden in zoekmachines, is het belangrijk dat je de juiste woorden op je website gebruikt, iets wat makkelijker klinkt dan het is. SEO, het optimaliseren van je website voor zoekmachines, is een vak apart. Heb je er geen verstand van, dan kun je het beter uit handen geven, want de ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel.
Naast de juiste woorden op je site, is ook een goede linkbuilding strategie van belang. Door elders op internet links naar jouw site op te bouwen, beschouwen zoekmachines je site al snel als relevanter, en dat zie je terug in de resultaten. Ook hiervoor geldt echter weer dat goede linkbuilding een vak is, en niet iets dat je zelf snel geregeld zal krijgen. Wil je meer bezoekers naar je site trekken, dan is het inschakelen van professionals dus bijna onvermijdelijk en zeker de moeite waard.