Heb jij jouw doelgroep al helder in beeld? Mooi, maar daarmee ben je er nog niet. Nu is het zaak dat je weet hoe je jouw doelgroep moet benaderen zodat je jouw product effectief onder hun aandacht kunt brengen. Lees hier onze tips hoe je dit het beste aanpakt.
De juist content marketing om jouw doelgroep te benaderen
Heb je jouw doelgroep voor ogen, dan dien je hier de juiste content voor te creëren. Deze content moet natuurlijk ertoe leiden dat jouw product bij jouw doelgroep bekend wordt, en dat de bezoeker van jouw website dusdanig wordt geprikkeld dat er een aankoop volgt. Niet ál je content hoeft direct over jouw product te gaan; creëer een juiste mix tussen waardevolle content voor de lezers, en content met een duidelijke marketingstrategie. Als je louter sales gerichte content op je website plaatst, zal je doelgroep snel afhaken omdat het als één grote advertentie aanvoelt.
De juiste manier om je doelgroep te benaderen is dus door content toe te voegen waar jouw publiek in is geïnteresseerd, en waar zij je dankbaar voor zullen zijn. Op die manier blijven bezoekers langer op jouw site, en zullen ze je eerder belonen met een wederdienst – in vorm van het kopen van jouw product. Breng dus in kaart waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en speel hier op in.
Een optie voor goede content is bijvoorbeeld influencer marketing.
Kanalen om jouw doelgroep mee te benaderen
Een eerste tip: gebruik tools als Google Analytics en Facebook Insights om je publiek te leren kennen. Bij het in kaart brengen van jouw doelgroep, zullen bepaalde persoonskenmerken naar voren kunnen komen. Denk aan de verhouding man/vrouw, de gemiddelde leeftijd, opleidingsniveau, geografische locatie of de branche waarin zij werkzaam zijn. Deze kennis kun je inzetten bij het bepalen van hoe en waar je jouw doelgroep gaat benaderen. Is je doelgroep vooral jong en vrouwelijk, en bevindt deze zich vooral in Nederland? Gebruik dan bijvoorbeeld Instagram voor het delen van je content en advertenties. Gebruik daarbij Nederlandstalige hashtags die jonge vrouwen aanspreken.
Jouw product als oplossing
Welk kanaal je ook gebruikt voor marketing, blijf in je strategie voor ogen houden dat jouw doelgroep het idee moet krijgen dat jouw product een oplossing is voor een probleem dat zij hebben. Leg duidelijk uit waarom jouw product hun leven beter of makkelijker kan maken. Je kunt eventueel jouw publiek zélf om input vragen: hoe kun jij ze het beste helpen? Blijf altijd in contact jouw doelgroep – dit betaalt zich altijd uit.
Er zijn zo veel kansen in e-commerce: er is altijd wel een toffe mogelijkheid!