Wie iets van plan is te gaan kopen, wil wel graag weten wat er dan precies wordt gekocht. Zeker als het om een prijzige aankoop gaat, wil een koper wel goed inzicht krijgen in wat de aanschaf precies inhoudt. Logisch, en doorgaans ook prima te realiseren. Tenzij het om een product gaat dat speciaal voor de koper wordt samengesteld en geproduceerd. In dat geval is het heel lastig om voor de aanschaf wordt gedaan al een echt goed beeld te geven van wat er nu precies wordt gekocht. De technische specificaties kunnen worden gegeven, maar een mens wil meestal meer. We willen zien hoe het eruit gaat zien. Want pas als we iets met eigen ogen hebben gezien, kunnen we ons oordeel erover vormen, en echt goed besluiten of we de aanschaf willen doen of niet.
We kopen met onze ogen
Alhoewel het met echt noodzakelijke aankopen anders kan gaan, zijn het toch vooral onze ogen die bepalen of we iets willen aanschaffen of niet. We zien iets, besluiten dat we het nodig hebben of erg mooi vinden, en schakelen dan pas onze hersenen in om te checken of deze het er ook mee eens zijn dat we de aanschaf doen. Het kan per persoon verschillen, maar in veel gevallen zijn het vervolgens de ogen die het ruimschoots winnen van de hersenen. Zie je een geweldig paar schoenen waarop je direct bij de eerste aanblik verliefd bent, dan kunnen je hersenen keihard brullen dat je ze eigenlijk niet nodig hebt, je ogen hebben ondertussen al anders besloten.
Spelen de ogen geen rol bij een aankoopproces, dan wordt het voor een verkoper een stuk lastiger om iemand te overtuigen dat iets een verstandige aankoop is. Dat is iets waar verkopers tegenaanlopen als het gaat om producten die custom made zijn, die specifiek voor de klant worden gemaakt en dat dus niet vooraf kan worden gezien en aangeraakt. Om hen toch het gevoel te geven dat zij het product alvast kunnen zien, en om de kans te verhogen dat zij tot aanschaf over gaan, kan een 3D configurator goed helpen.
Het bestaat nog niet, maar je ziet het wel
Een product configurator is niets anders dan een tool die een verkoper en een klant de mogelijkheid biedt om een product geheel naar wens samen te stellen. Het voorkomt dat er opties worden gecombineerd die niet samengaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het samenstellen van een nieuwe auto; bij een bepaald type wielen, wil je alleen de velgen tonen en als optie aanbieden die ook daadwerkelijk een optie zijn.
Op deze manier worden fouten voorkomen, komt er voor de makers een handig en werkbaar overzicht van alle onderdelen uit het systeem rollen én kan de klant het eindresultaat vaak al zien voor het product klaar is. Een goede configurator werkt namelijk met een preview die steeds beschikbaar is, of in ieder geval de mogelijkheid om na het samenstellen een voorbeeld te zien van hoe het product eruit zal komen te zien. Zo worden de ogen weer betrokken bij het koopproces, precies zoals we dat als mens zo graag zien.