Kansen in e-commerce

Social media is tegenwoordig al lang niet meer enkel bedoeld om met je persoonlijke netwerk in contact te blijven. Voor bedrijven is het nu een onmisbaar onderdeel van hun verkoopstrategie. Het gebruiken van social media als verkoopplatform is een onderdeel van e-commerce en wordt social commerce genoemd. Het zogenaamde social shopping, oftewel aankopen doen via social media, biedt enorme kansen voor wie online producten aanbiedt. Social media is immers niet meer weg te denken uit ons leven, en veel mensen maken hier dagelijks uren gebruik van. Lees hier welke kansen social shopping voor e-commerce biedt.

 

Social shopping onmisbaar in e-commerce

De kracht van social shopping is dat de consument op deze manier direct vanaf een social media platform een aankoop kan doen. Facebook heeft bijvoorbeeld tegenwoordig de mogelijkheid om een ‘koop’-knop toe te voegen aan je pagina. Ook via Instagram kun je adverteren en verkopen. Dit biedt veel kansen in e-commerce. Meer en meer Facebook- en Instagramgebruikers doen hier inspiratie op en gaan over tot aankopen op een social media platform. Zodoende kan het zeker lonen op gericht te adverteren, en daarbij je direct te richten tot je doelgroep. Hoe minder stappen de consument hoeft te zetten tot het doen van een aankoop, hoe groter de kans dat ze geld uitgeven. Speel hier dus op in door het je doelgroep zo makkelijk mogelijk te maken, en adverteer je producten op dit platform.

 

Zet jezelf op de kaart met social media

Zorg ervoor dat je jouw onderneming goed en zichtbaar neerzet op de social media kanalen waar jouw doelgroep actief is. Investeer in een Instagramprofiel met voldoende volgers die aansluiten bij jouw doelgroep. Weet ook dat veel mensen op social media op zoek gaan naar reviews van producten, voordat ze tot een aankoop overgaan. Dit zal alleen maar meer worden. Verzeker je er daarom van dat mensen positief over jouw product praten. Zorg derhalve voor positieve interactie. Daarnaast is het belangrijk dat je bereikbaar bent en snel op vragen van (potentiële) klanten reageert. Dit vergroot het consumentenvertrouwen in jouw bedrijf en zal je positieve reviews opleveren. Integreer daarnaast social media op je website wanneer mogelijk. Link duidelijk naar je social media kanalen, of geef de mogelijkheid om een product een Facebook-like te geven.

 

De toekomst van e-commerce

Een laatste belangrijke tip: verdiep je in de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en social shopping, met de focus op jouw branche. Weet welke nieuwe ontwikkelingen voor jou relevant kunnen zijn en spring daarop in. Zo kun je de moordende concurrentie voorblijven.

 

Robert
Robert
Marketeer, e-commerce specialist en spreker. Robert let scherp op trends en ontwikkelingen in ondernemersland en schrijft er hier over, op Businesstrend.nl.

Meer van deze auteur

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerd

Nieuwste

Tips voor beginnende kunstenaars

Het wordt weer zomer, en dat kan maar één ding betekenen: de grote fantasy markten en events komen er weer aan. Voor veel kunstenaars...

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering uitbreiden: 6 opties op een rijtje

Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering bescherm jij je bedrijf tegen schade die je tijdens het werk bij klanten veroorzaakt. Helaas is het niet zo dat je...

De evolutie van bedrijfsvoering: de impact van technologische innovatie

In de snel evoluerende zakelijke wereld van vandaag is de impact van technologische innovatie op de moderne bedrijfsvoering onmiskenbaar. Technologische vooruitgang heeft de manier...

Op de hoogte blijven van het laatste business nieuws?

Ontvang elke maand onze nieuwsbrief met de nieuwste artikelen - en exclusieve tips.