Social media is constant in beweging. Heb je een eigen bedrijf en wil je daarvoor social media inzetten, dan moet je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en trends. Hoe zorg je er nu voor dat je meekomt of zelfs de trends voor bent in het veranderende social media landschap? Met onderstaande tips blijf je op de hoogte, zodat je de concurrentie een stapje voor kunt zijn.
Dé social media trend: influencers
Iets wat we tien jaar geleden niet hadden kunnen bedenken: influencer is tegenwoordig een heus beroep, en nog lucratief ook als je het goed aanpakt. Een van de opvallendste veranderingen in het social media landschap. Een samenwerking met een influencer kan enorm helpen met de promotie van een product; ze kunnen een bereik hebben van duizenden tot miljoenen volgers. Er zijn verschillende manieren om influencers in te zetten voor jouw zaak. Je kunt bijvoorbeeld jouw product door ze laten testen en er content over laten schrijven, al dan niet betaald. Niet alleen het aantal volgers van de influencer is daarbij van belang, maar ook de autoriteit die diegene uitstraalt. Hulp van een influencer met een paar duizend volgers die zeer gerespecteerd wordt in jouw branche, zal je geheid extra verkopen opleveren. Wees dus op de hoogte van de meest geschikte influencers op Instagram en Facebook, en ga actief op zoek naar mogelijkheden voor samenwerking.
Ken je doelgroep
De tijd van willekeurig adverteren op elk platform ligt achter ons. Wil je mee kunnen komen in het alsmaar veranderende online landschap, dan dien je social media gericht op jouw doelgroep in te zetten. Er zijn steeds meer tools op de markt die je hierbij van dienst kunnen zijn. Op deze manier kun je veel effectiever en efficiënter adverteren. Op Facebook kun je bijvoorbeeld een advertentie creëren die zich specifiek richt op een bepaalde leeftijdscategorie, of een bepaalde geografische regio. Zorg er dus voor dat je allereerst je doelgroep door en door kent. Wie neemt vooral jouw producten af? Hoe spreek je jouw doelgroep het beste aan? Gebruik daarbij ook vooral de juiste hashtags, zodat jouw posts zichtbaarder worden in de juiste algoritmes.
Ken de Google trends
Een laatste belangrijke tip: naast het op de juiste wijze kunnen inzetten van social media is kunnen inspelen op zoekmachines van cruciaal belang voor succes in het online landschap. Werkelijk iedereen googelt. Bijna alle mensen doen dit zelfs meerdere keren per dag. Wil je kunnen meekomen in het veranderende social media landschap, zorg er dan voor dat je jezelf op de hoogte blijft houden van Google-updates en trends. Weet ook de criteria van Google toe te passen op jouw content, zodat je een goede plek in de zoekresultaten bemachtigt. Elke paar maanden komt Google met een update die jouw positie in de zoekresultaten negatief of positief kan beïnvloeden. Zorg er dus voor dat je jezelf informeert over de veranderende eisen én weet op welke keywords wordt gezocht.