Een whitepaper of e-book gebruiken als marketingstrategie

Het is een trend die we steeds meer websites zien oppakken: het inzetten van een whitepaper of e-book. Sommige ondernemingen geven ze gratis weg, als een soort lokkertje voor betaalde diensten of producten. Andere websites hebben ze opgenomen in hun verdienmodel. Lees hier wat de verschillen zijn tussen een whitepaper en een e-book, en hoe je ze kunt inzetten in jouw marketingstrategie.

 

Het verschil tussen een whitepaper en een e-book

Een e-book is uiteraard een elektronisch boek. Deze beslaat meestal een behoorlijk aantal pagina’s, maar dit hoeft zeker niet. Een whitepaper is wat meestal compacter in formaat, doordat het inzoomt op één bepaald thema. Het voordeel van een e-book is dat je deze interactief kunt maken. Dit is niet alleen handig omdat jouw lezers waarschijnlijk een kortere aandachtsspanne hebben bij het lezen van een digitaal document. Het biedt ook uitkomst als je specifieke zaken wilt toelichten met bijvoorbeeld een filmpje, of wanneer je de rode draad van je verhaal niet wilt onderbreken met een zijlijn. Deze kun je in dat geval met een klikbare link in je lopende tekst verwerken. Ook kun je bijvoorbeeld interactieve grafieken of andere figuren toevoegen. Een whitepaper is vaak iets serieuzer van toon en het niveau van de content ligt geregeld hoger, omdat het inzoomt op een specifiek onderwerp. Het publiek is daardoor iets anders, en minder breed. In een whitepaper vind je meestal dan ook meer tekst dan afbeeldingen.

 

Kies ik voor een whitepaper of een e-book?

Met een e-book kun je een groter publiek aanspreken dan met een whitepaper. Hier liggen uiteraard kansen voor jouw onderneming. Kijk echter wel naar de toegevoegde waarde van jouw content wanneer je voor een digitaal boek kiest. Zijn er al meerdere e-books over ditzelfde onderwerp uitgebracht, dan kan het zijn dat de concurrentie te groot is. Beschik jij over veel kennis over een vrij specifiek onderwerp, en lijk je de eerste te zijn die hier digitaal materiaal over uitbrengt? Dan ligt een whitepaper meer voor de hand.

 

Een whitepaper in de marketingstrategie?

Wat is nu het nut van whitepapers en e-books voor jou als ondernemer? Denk aan het volgende:

 

  • Het straalt autoriteit uit. Ten minste, wanneer je daadwerkelijk kennis van zaken hebt. Kies vooral voor een whitepaper wanneer je als autoriteit in een bepaald gebied gezien wilt worden.
  • Het kan jouw bereik vergroten. Hoe meer mensen jouw (gratis) digitale producten lezen, hoe meer mensen jouw naam kennen.
  • Breng je betaalde whitepapers en e-books uit, dan genereer je hier uiteraard inkomsten mee.
  • Je krijgt e-mailadressen in ruil voor jouw content. Deze kun je vervolgens gebruiken voor marketingdoeleinden.

 

Robert
Robert
Marketeer, e-commerce specialist en spreker. Robert let scherp op trends en ontwikkelingen in ondernemersland en schrijft er hier over, op Businesstrend.nl.

Meer van deze auteur

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerd

Nieuwste

Verschillen tussen particuliere en zakelijke tankpassen

Ben jij ook klaar met het bijhouden van alle tankbonnetjes voor de administratie? Iedere keer dat je met de zakelijke auto gaat tanken, moet...

Tips voor beginnende kunstenaars

Het wordt weer zomer, en dat kan maar één ding betekenen: de grote fantasy markten en events komen er weer aan. Voor veel kunstenaars...

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering uitbreiden: 6 opties op een rijtje

Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering bescherm jij je bedrijf tegen schade die je tijdens het werk bij klanten veroorzaakt. Helaas is het niet zo dat je...

Op de hoogte blijven van het laatste business nieuws?

Ontvang elke maand onze nieuwsbrief met de nieuwste artikelen - en exclusieve tips.