Bijna één op drie streamende Nederlanders betaalt niet voor streamingdienst

Meer dan de helft van de Nederlanders (56%) kijkt naar series of films via streamingdiensten, zoals Netflix, Videoland en Disney+. Toch betaalt maar liefst 28% van de streamers niet zelf voor één of meerdere diensten: zij kijken gratis mee op het account van iemand anders. De groep streamers bestaat vooral uit 18- tot 44-jarigen, de 45-plusser kijkt liever tv. Dit is ook terug te zien in de telecompakketten die deze groepen afsluiten: jongeren  kiezen vaker dan ouderen voor een telecompakket zonder tv. Dit blijkt uit representatief onderzoek onder 1.000 Nederlanders dat is uitgevoerd door online consumentenadviseur Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.

 

Ruim 8 op 10 streamers kijkt Netflix


Ruim 84% van de Nederlandse streamers kijkt naar Netflix. Netflix is hiermee het meest bekeken streamingprogramma, gevolgd door Videoland en Disney+. Opvallend is dat bijna de helft van de Netflixgebruikers via het abonnement van iemand anders kijkt. Daarvan betaalt maar liefst 43% niet mee. Vooral niet-werkenden kijken vaker mee op een Netflixaccount van een ander. Van alle streamers kijkt 28% gratis naar een of meerdere streamingdiensten, dat is meer dan één op tien Nederlanders.

 

Jongeren gaan voor streaming, ouderen kijken meer gewone tv


Uit het onderzoek blijkt dat hoogopgeleide en werkende Nederlanders vaker naar streamingdiensten kijken dan niet-werkenden en laag- en middenopgeleiden. Ook 18- tot 29-jarigen streamen vaker dan de 30-plussers. De groep 30- tot 44-jarigen streamt weer meer dan de 45-plusser. Hans de Kok, directeur van Pricewise, ziet deze trend ook terug in de keuze voor telecompakketten van de overstappers: “We zien voornamelijk dat de groep die vaak streamt, ook vaker alleen een pakket met alleen internet afsluit. Dit in vergelijking met ouderen, die vaker kiezen voor een alles-in-1-pakket. Uit het onderzoek blijkt dat deze groep ook meer uren per week naar de tv kijkt. Daarentegen sluiten jongeren weer vaker een extra zenderpakket af als zij ook kiezen voor tv.” Vooral zenderpakketten met Film1, sportpakketten, de Amerikaanse netwerkdienst HBO en kids- en erotiekpakketten worden vaker afgesloten door jongeren.

 

Meer telecomoverstappers sinds corona


Streamingdiensten zoals Videoland en Netflix zien sinds corona een stijging in het aantal verkochte abonnementen. “Sinds de coronamaatregelen zien wij ook een stijging in het aantal overstappers. Vergeleken met april 2019 stapten er in april 2020 66% meer mensen over naar een ander telecompakket. In maart liep het aantal mensen dat overstapte nog achter op 2019. Je ziet echt dat mensen meer tijd hebben, voor zowel het vergelijken van de vaste lasten als voor het kijken naar tv en films en series op streamingdiensten. Over de algehele linie zien we een stijging van ongeveer 35% in het aantal overstappers voor internet en tv,” aldus De Kok.

Robert
Robert
Marketeer, e-commerce specialist en spreker. Robert let scherp op trends en ontwikkelingen in ondernemersland en schrijft er hier over, op Businesstrend.nl.

Meer van deze auteur

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerd

Nieuwste

Transparante Financial Lease bij Autolease Twente

Mobiliteit is een belangrijk aspect binnen een onderneming. Niet alleen jij, maar ook je eventuele werknemers dienen snel, gemakkelijk en veilig van A naar...

‘Workstation on Wheels (WoW)’ biedt ziekenhuizen de perfecte mobiele communicatieoplossing

Logitech for Business, Ergotron, Wortell Videobutler, Microsoft, Intel, Philips en TechData bundelen de krachten speciaal voor ziekenhuizen die behoefte hebben aan een mobiele communicatieoplossing...

Hoe goed isoleren kunststof kozijnen?

Bent u toe aan nieuwe kozijnen, dan bent u vast naar kozijnen van kunststof aan het kijken. Maar naast dit materiaal zijn er ook...

Op de hoogte blijven van het laatste business nieuws?

Ontvang elke maand onze nieuwsbrief met de nieuwste artikelen - en exclusieve tips.