Elektrisch autorijden is bezig aan een opmars. Elk jaar stijgt het aantal volledig elektrisch aangedreven auto’s op onze snelwegen. Zowel de aankoop als het leasen van deze wagens neemt hard toe. Voor echte petrolheads is dat een ramp. Het geluid van een snel optrekkende Porsche of Corvette zou wat hen betreft een plekje verdienen op de Unesco-lijst voor immaterieel werelderfgoed. Er zijn zelfs autofreaks die genieten van de geur van auto uitlaatgassen. En het ziet eruit alsof de toekomst nog veel meer dramatische veranderingen in petto heeft voor deze die-hard autoliefhebbers, want elektrisch rijden heeft de toekomst en daar zijn verschillende redenen voor aan te wijzen.
Eindige reserves fossiele brandstoffen
Allereerst is daar de eindigheid van fossiele brandstoffen. Sinds het begin van de twintigste eeuw is op steeds grootschaliger wijze aardolie opgepompt uit de aarde. Jaren geleden was de schatting dat rond 2050 de aardoliereserves zouden zijn opgebruikt. Inmiddels is die schatting gelogenstraft en blijken de reserves nog altijd te groeien, maar hoe dan ook: olie bevindt zich in een neergaande trend. Bestaande bronnen zijn langzamerhand uitgeput en nieuwe voorraden zijn steeds moeilijker te winnen. Daarnaast worden fossiele brandstoffen aangewezen als bron van ecologische problemen die niet alleen de natuur raakt, maar ook de gezondheid van mensen negatief beïnvloedt. Denk daarbij maar aan het toenemende aantal astma gevallen bij kinderen in grote steden, waarbij naar de uitlaatgassen van het autoverkeer wordt gewezen als grote schuldige.
Waterstofauto’s en volledig elektrische auto’s
Alle reden voor de overheid om de transitie naar elektrische auto’s te ondersteunen. Dit kunnen volledige elektrische auto’s met een grote accu zijn die na elke lange rit moeten worden opgeladen, maar dit kunnen ook auto’s met een waterstofcel zijn. In deze laatste categorie auto’s wordt waterstof gedurende de rit omgezet naar elektriciteit. Op dit moment zijn dit soort auto’s nauwelijks te vinden op ons wegennet, maar deze auto’s hebben grote voordelen. De belangrijkste daarvan zijn dat waterstof duurzaam kan worden geproduceerd met elektriciteit afkomstig van windmolens en zonnecellen op momenten dat er geen directe vraag naar elektriciteit is en dat het tanken van waterstof te vergelijken is met tanken van benzine of diesel. Daarnaast stoten waterstofauto’s geen vervuilende stikstofverbindingen uit, maar zuiver water. Om deze redenen biedt de overheid waterstofauto’s dezelfde fiscale voordelen als volledig elektrische auto’s. Immers, beide autotypes produceren geen CO2 of schadelijke uitlaatgassen tijdens het rijden.
Zo profiteren waterstofauto’s, hoe zeldzaam ze op dit moment ook zijn onze wegen, van de fiscale voordelen van elektrisch rijden en die voordelen zijn substantieel.
Voordelen van volledig elektrisch rijden
Wat zijn dan die voordelen? Dat begint al met de aanschaf van een nieuwe auto. Voor volledig elektrische auto’s en voor waterstofauto’s hoef je geen Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) te betalen. Daardoor kunnen deze auto’s, ondanks de vooruitstrevende techniek die erin zit, toch nog betaalbaar op de markt worden gezet.
Het tweede voordeel van waterstofauto’s en elektrische auto’s is dat hiervoor geen motorrijtuigenbelasting (MRB) hoeft te worden betaald. Dat betekent dat je maandelijks geen vast bedrag aan belasting voor het rijden van je auto hoeft te betalen. Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)
Tenslotte kunnen kopers van waterstofauto’s, net als gebruikers van volledig elektrische auto’s, gebruik maken van de SEPP.
Althans deze subsidieregeling is tijdelijk stopgezet. Houdt de RVO in de gaten om te controleren of deze subsidie regeling weer geldt.
Deze Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren regelt subsidie bij de aanschaf van nieuwe én gebruikte auto’s.
Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. De belangrijkste voorwaarden zijn:
- De auto moet een bereik hebben van meer dan 120 kilometer op een volle accu en;
- De aanschafprijs van de auto moet liggen tussen de 12.000 en 45.000 euro.
Voor deze regeling stelt de overheid jaarlijks een budget op. Gewoonlijk is het budget voor nieuwe auto’s snel op, maar gewoonlijk is de aanschaf van een gebruikte auto nog wel subsidiabel.
Het vaste subsidiebedrag voor een nieuwe auto bedraag 4.000 euro, terwijl dit voor een gebruikte auto 2.000 euro is.
Alles bij elkaar vormen de ontbrekende BPM en MRB en de mogelijkheid voor subsidie vanuit de SEPP een belangrijk stimulans voor volledig elektrisch rijden.
Het gaat er dus steeds meer op lijken dat autoliefhebbers steeds vaker zullen moeten terugvallen op het internet als het gaat om het beluisteren van het motorgeluid van een supercar.
Elektrisch leasen
Er zijn meerdere mogelijkheden dan wachten op subsidie van de overheid of het spenderen van een groot aankoopbedrag. er zijn namelijk steeds meer leasemaatschappijen die ook elektrische leasemogelijkheden bieden. Een aantal interessante modellen zijn de Volkswagen ID.3 en de Peugeot 208-E.