Crowdfunding wordt steeds meer mainstream. Het is een populaire manier om geld in te zamelen voor een goed doel, maar het wordt ook succesvol gebruikt door startups om hun nieuwe product aan de man te brengen zónder grote financiële risico’s. Letterlijk betekent crowdfunding ‘gefinancierd door het publiek’.
Het kan een geschikt alternatief zijn voor een meer traditionele vorm van financiering, zoals een krediet bij de bank of moeten starten met je eigen kapitaal. Hier zijn vaak veel haken en ogen, en bovendien risico’s aan verbonden. Hetzelfde geldt voor het zelf moeten vinden van investeerders. Bij crowdfunding draai je de rollen eigenlijk om; jij gaat niet actief op zoek naar geldschieters, maar zij vinden jou. Je plaatst jouw project op een hiervoor bestemde website met vermelding van het benodigde startkapitaal. Vervolgens kunnen particulieren en bedrijven een zelfgekozen bedrag investeren.
Zodoende financiert de ‘crowd’ het project; honderden of zelfs duizenden individuele investeerders kunnen tezamen een project financieren. Hierbij is het wel van cruciaal belang om te zorgen dat een crowdfundingcampagne zichtbaar is en stimuleert om een investering te doen.
Een crowdfunding begint bij een zogeheten crowdfundingplatform. Als je op zoek bent naar een platform voor crowdfunding om je eigen project op te plaatsen, dan heb je in Nederland tegenwoordig veel keus. Vanzelfsprekend zijn de opties internationaal gezien nóg breder. Welke platformen voor crowdfunding zijn voor jou het meest geschikt en waarom? Lees hier alle ins en outs voor een succesvolle crowdfundingcampagne.
Zo kies je het beste crowdfundingplatform
Welke platformen voor crowdfunding het beste bij jou passen, is ten eerste afhankelijk van de reden van je fondsenwerving. Is het een zakelijke crowdfunding bijvoorbeeld, of juist particulier? Of zamel je geld in voor een goed doel? Elk platform heeft haar eigen unieke identiteit en doelgroep en opereert net wat anders. Je kunt er dan ook voor kiezen om je crowdfundingactie te plaatsen op meerdere platformen tegelijk, om zo een breder publiek aan te spreken en de kans dat je een afdoende kapitaal binnenhaalt te vergroten.
Weet ook dat niet alle platformen dezelfde regels hanteren. Zo zijn er spelers die je verplichten je streefbedrag binnen te halen; haal je dit niet, dan wordt het bedrag niet uitgekeerd. Wil je toch zeker weten dat je het beoogde bedrag binnensleept, dan zijn er wel trucjes die je kunt inzetten. In zo’n geval kun je ervoor kiezen om het streefbedrag aan de lage kant te houden bijvoorbeeld. Ook kun je als de eindsprint in wordt gezet en de deadline nadert, het streefbedrag halen door een deel van je eigen kapitaal op het laatste moment in te zetten.
Manieren van crowdfunding
Er zijn verschillende manieren van crowdfunding. Zo maken creatieve projecten (zoals een boekpublicatie in eigen beheer) veel gebruik van een sponsoringconstructie. Hierbij krijgt de donateur in ruil voor zijn gift een fysiek cadeau als bedankje. Voor veel donateurs is dit een uitstekende ‘incentive’ om tot sponsoring over te gaan. Veel filantropische projecten kiezen voor een donatie zonder tegengift.
Immers kunnen zij al het gedoneerde geld goed gebruiken voor een kostbare (medische) interventie. Een andere optie is het publiek te laten investeren. In de loop van de tijd krijgen zij hun geld terug, eventueel met rente. Steeds meer mensen zien dit als een integere en veilige manier van investeren. Ga je zelf een crowdfundingproject opzetten, kijk dan welke vorm van kapitaalvergaring bij jouw project past.
Een kleine geschiedenis van crowdfunding
Begin jaren ‘00 ontstonden de eerste platformen voor crowdfunding. De bekendste grote speler die er vanaf het begin bij was, is Kickstarter. Deze partij richt zich vooral op creatieve en innovatieve projecten, zoals onbreekbare telefooncases of pennen voor 3D-kunst. Ondertussen gaan er miljarden in deze branche om. Tegenwoordig zien we veel crowdfundingacties in het kader van liefdadigheid. Zo halen particuliere campagnes bijvoorbeeld geld binnen voor zeer kostbare behandelingen van chronisch zieke patiënten met zeldzame aandoeningen. Zonder zo’n inzamelingsactie zou een behandeling en een kans op een betere toekomst voor hen buiten bereik liggen. Daarmee is crowdfunding ook een waardevolle toevoeging op het sociale vlak.
De beste platformen voor crowdfunding
Kickstarter en Indiegogo zijn internationaal gezien verreweg de bekendste en grootste platformen op de markt van crowdfunding. Kickstarter houdt zich vooral bezig met creatieve projecten. Ondanks het voordeel dat dit een grote en algemeen bekende partij is, is het nadeel dat meer dan de helft van de projecten hun streefbedrag niet haalt. Dit levert dus het risico op dat je de binnengehaalde investeringen moet terugstorten. Erg onwenselijk dus. Indiegogo verlangt van een project dat de investeerders beloond worden met een gift. Dit is dan ook iets om rekening mee te houden als je twijfelt tussen Indiegogo en Kickstarter als platformen voor crowdfunding. GoFundMe is overigens ook een goede optie.
Platformen in Nederland
In Nederland zijn er meer dan 100 platformen actief waar je terechtkunt met je project. Veel van deze projecten zijn feitelijk verkapte verstrekkers van een lening. Verdiep je dan ook in de voorwaarden van elk afzonderlijk platform om te weten te komen welke de beste optie is, met zo min mogelijk risico’s. Voorbeelden van bekende platformen zijn OnePlanetCrowd, Collin Crowdfund, Lender Spender en Why Donate. Deze laatste speler is gespecialiseerd in fondsenwerving, zoals voor een goed doel. Vooral particulieren maken hier gebruik van.
De meeste platformen in Nederland zijn echter anders in opzet dan Kickstarter of Indiegogo, omdat bij ons de focus meer ligt op wat de investeerders eraan kunnen verdienen. Het rendement staat bij deze partijen dus centraal, en niet het nut van het project zelf. Het kan dan ook zijn dat jouw project wellicht beter past en meer kans van slagen heeft op een ander platform. Het loont zeker de moeite om je te verdiepen in de vele aanbieders op de markt, en de specifieke voorwaarden en kleine lettertjes die bij een project horen. Kijk welke van de platformen voor crowdfunding het beste bij jou passen, zodat de kans van slagen maximaal is.