Dit is hoe je de betaalervaring van jouw website optimaliseert 

Je wilt je klanten het beste aanbieden, dat spreekt voor zich. Op je webshop moet alles tip top in orde zijn. Mooie productpagina’s met schitterende foto’s en een bijpassende productbeschrijving waar ook Google van smult. Check! Maar hoe zit het met je checkout en de betaalervaring op jouw website? Double check? Of is er daar nog wat werk aan de winkel? 

Herkenbaar & gefocust op één actie

Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee houdt als het gaat over je checkout-pagina. Ten eerste zorg je ervoor dat die zo gebruiksvriendelijk mogelijk én herkenbaar is voor de klant. Dit wil zeggen: in lijn met de uitstraling en feel van de algehele webshop. Van orientatie tot betaling, het moet voelen als één customer journey. De betaalpagina richt zich echter op één actie: het afrekenen. Niet meer, niet minder. Ga je klant niet afleiden met links naar andere productpagina’s, banners of het aanmaken van ingewikkelde accounts. Nee, we zijn als consument al zo snel afgeleid en we hebben al zo weinig geduld, dus maak het je klant niet nog moeilijker. Je wil immers die betaling afgerond zien, nietwaar? 

 

KISS

Een account aanmaken voor je je betaling kan doen, daar heeft niet iedereen tijd voor, noch zin in. Je klant zich overal en in elke situatie kan bevinden wanneer hij beslist om jouw webshop te bezoeken, wat rond te klikken, een bestelling te plaatsen en gauw te betalen met IDEAL. Het moet vooruit gaan. Je klant zit misschien op het werk, snel snel tussen twee vergaderingen door, thuis op de bank terwijl de kids een heisa van jewelste maken, in de bus onderweg naar de tandarts, you name it. De tijd dat we rustig voor de desktop gingen zitten om te shoppen of te betalen is ver achter ons. En dus kan er ook op elk moment afleiding zijn. Dat geldt offline, maar ook online: er komt een e-mail binnen, je tante stuurt een whatsappje, ga zo maar door. Er is dus heel wat waar je als webshophouder geen grip op hebt. Probeer daarom het hele betaalproces zo makkelijk mogelijk te houden: KISS! Keep it stupid & simple. 

 

Vertrouwen en herkenbaarheid

Een cruciaal aspect van de betaalervaring is vertrouwen. We zeiden het al: door je huisstijl te bewaken door elke pagina van je webshop geef herkenning, en ook door de betaalmethoden webshop aan te bieden waar de bezoeker al vertrouwd mee is, kan je een gevoel van zekerheid meegeven. Mensen zijn zich namelijk alert op online phishing. Vooral wanneer je website nog net nieuw is zijn mensen misschien wat terughoudend. Na een of twee keer vlot en succesvol bestellen en betalen is deze barrière al gauw verdwenen, daarom zijn net die eerste betaalervaringen zo belangrijk. 

 

Onthoud deze 4 pijlers: gebruiksvriendelijk, eenvoudig, betrouwbaar en herkenbaar. Houd je daar in je checkout rekening mee dan zal de betaalervaring op je webshop zonder twijfel punten scoren. 

Robert
Marketeer, e-commerce specialist en spreker. Robert let scherp op trends en ontwikkelingen in ondernemersland en schrijft er hier over, op Businesstrend.nl.

Meer van deze auteur

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerd

Nieuwste

Offline marketing materiaal voor jouw onderneming

Veel te vertellen over je bedrijf? Marketing flyers zijn een waterdichte manier om in contact te komen met klanten en prospects! Veelzijdige en gemakkelijk...

Payroll, alle voordelen op een rij!

Ja, leuk dat je weer op businesstrend.nl zit, wellicht ben je hier voor het eerst, en ben je terecht gekomen op dit artikel over...

Zo kies je CRM software uit

CRM software. In feite onmisbaar voor elke onderneming die iets met sales doet. Net als content marketing Een goede CRM maakt het werk niet enkel...

Op de hoogte blijven van het laatste business nieuws?

Ontvang elke maand onze nieuwsbrief met de nieuwste artikelen - en exclusieve tips.