Het nieuwe werken: wat was dat ook nog maar? Veel mensen denken aan flexwerkplekken of thuiswerken, zeker anno nu. Maar het nieuwe werken houdt meer in. Lees hier alle ins en outs en hoe je deze werkvorm kunt inzetten om het werk effectiever én plezieriger te maken.
Wat is het nieuwe werken?
Centraal in het nieuwe werken is flexibiliteit in waar en wanneer je werkt. Maar een tweede belangrijk onderdeel is dat werknemers meer autonomie en vrijheid krijgen. Er vindt minder controle plaats van bovenaf. Belangrijker dan aanwezig zijn of uren klokken is of de werknemer tot een goed resultaat komt. Middels digitale hulpmiddelen wordt het makkelijker om met elkaar in contact te blijven en zonder persoonlijke interactie toch samen te werken.
Wat zijn de voordelen van het nieuwe werken?
Het nieuwe werken vergroot voor veel mensen het plezier in het werk, omdat ze zelf mogen invullen hóe ze tot het gevraagde resultaat komen. Niet iedereen functioneert namelijk even goed op een druk kantoor waar men van 9:00 uur tot 17:00 uur moet ‘leveren’. Bovendien is het een uitkomst voor mensen met gezinnen of een nevenfunctie. Voor de werkgever betekent deze aanpak dat er minder moeite gestoken wordt in het controleren van de werknemers. Immers is het resultaat het enige waar nog op wordt gestuurd. Zo houden managers tijd over voor andere zaken. Daarnaast wordt er op reiskosten, kantoorruimte en overhead bespaard wanneer mensen vooral thuis werken.
Wat zijn de nadelen en valkuilen van het nieuwe werken?
Het lijkt alsof we nooit meer terug zouden moeten willen naar ‘het oude werken’, maar er kleven ook nadelen aan de grote mate van flexibiliteit. Zo vinden sommige werknemers het bijvoorbeeld lastiger om hun grenzen aan te geven. Wanneer ben je vrij en wanneer ben je niet beschikbaar voor werk? Ook zal meer thuis werken betekenen dat men minder contact heeft met klanten of de werkvloer. Een gevolg kan zijn dat er minder overlegd wordt; men loopt niet even snel langs het bureau van een collega.
Check ook eens hoe de arbeidsmarkt evolueert.
Past het bij onze organisatie?
Deze werkstijl past dus niet bij iedereen. Sommige organisaties functioneren beter met veel face-to-face contact, en sommige functies vragen nu eenmaal om iets meer controle. Je kunt als organisatie niet zomaar overschakelen op flexibeler werken. Alle lagen van de onderneming dienen er klaar voor te zijn, inclusief management en de organisatiestructuur. Peil dus van tevoren goed of deze werkvorm tot tevreden werknemers en dezelfde of betere resultaten zal leiden. Laat de werknemers zelf meedenken in de invulling ervan, en zorg voor een passende ondersteuning middels ict en bijvoorbeeld trainingen. Maak vooral ook duidelijk wat van de werknemers wordt verwacht, en blijf geregeld peilen of en hoe ze het management nodig hebben. Op die manier is er voldoende draagvlak en is de kans groter dat werknemers tevreden zijn en optimaal presteren.